iklan

Like Cherite Ini

Ahad, 9 Jun 2013

Jenis-jenis Hijab

Seperti yang tersedia dalam Definisi Hijab, Hijab dari segi bahasa ialah benda yang menutup sesuatu dengannya. Ia adalah kata terbitan daripada kata akar 'ha-ja-ba' yang bermakna untuk tudung, untuk tutup, untuk tabir, untuk lindung. Hijab dari istilah atau syarak ialah seluruh pakaian sopan bagi wanita Islam.

Dari segi syara’ (istilah) adalah seseorang wanita yang menutup tubuh dan perhiasannya, sehingga orang asing (yang bukan tergolong dari mahramnya) tidak melihat sesuatu pun dari tubuhnya dan perhiasan yang dia kenakan sebagaimana yang diperintahkan supaya ditutup (dihijab). Iaitu ditutup/dihijab dengan pakaiannya atau dengan tinggal di rumahnya.

Wanita mukmin berhijab dengan mengenakan khimar (kain tudung/penutup kepala) yang dilabuhkan sehingga ke dada-dada mereka dan dengan mengenakan jilbab yang menutupi seluruh tubuh mereka.

Subhanallah.... selama ini kite biasa sebut hijab itu, hijab ini. Rupa-rupanya hijab ada pelbagai jenis.

Ikuti contoh gambar di bawah:


1. Khimar



Khimar adalah hijab panjang yang menutupi seluruh dada dan diketatkan dibawah dagu. 

2. Chador 



Chador adalah sejenis jubah yang potongannya menjuntai ke bawah hingga mata kaki tanpa lubang tangan. Biasanya berupa potongan kain polos berwarna hitam di mana penggunaanya dililitkan ke sekujur tubuh sehingga yang tampak hanya bahagian muka si pemakai. Biasanya chador dipakai oleh wanita Iran.


3. Al-Amira









Al-Amira Sejenis hijab yang terdiri dari 2 bahagian, biasanya memiliki sejenis topi atau penutup bahagian depan kepala. Atau kalau kat Malaysia gaya Al-Amira ni serupa ngan inner seperti inner neck dengan inner ninja. 



4. Shayla











Shayla adalah selembar kain sejenis hijab yang banyak dipakai wanita di sekitar wilayah teluk. Ciri-cirinya menutupi seluruh kepala dan dililit diatas bahu.




5. Niqab & Burqa





Niqab adalah penutup wajah yang menutup dibawah mata, atau bahkan seluruh wajah. Para ahli agama sepakat bahwa niqab bukanlah jenis kerudung yang disyaratkan dalam quran. dalam ibadah haji, Niqab tidak boleh digunakan. Manakala Burka adalah jubah yang menutupi mulai dari kepala hingga ujung jari kaki.

6. Hijab






Pengertian hijab iaitu selembar kain yang digunakan untuk menutupi kepala melingkupi rambut, telinga, leher dan (biasanya) dada. Pemakaian hijab juga disertai dengan menggunakan pakaian yang menutupi hingga ke hujung tangan dan kaki mereka. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan