1.
Apakah hukum solat Jumaat?
Solat Jumaat adalah suatu kewajipan yang ditetapkan agama. Ia bukan sahaja
dilakukan oleh Rasulullah s.a.w bahkan ia juga telah disebut di dalam
Al-Qur’an.
Jika seorang lelaki Islam tidak melakukannya, maka ia dianggap sebagai dosa
besar. Malah, hukum menunaikan solat Jumaat lebih ditekankan dibandingkan
dengan solat lima waktu oleh Rasulullah s.a.w yang telah bersabda bahawa mereka
yang tidak melakukan solat Jumaat selama 3 kali berturut-turut bukanlah seorang
Islam. Disini Rasulullah bermaksud untuk menerangkan betapa pentingnya solat
Jumaat dan betapa besarnya dosanya jika tidak melakukannya. Lelaki Islam yang
tidak dapat menunaikannya haruslah menggantikannya dengan solat Zuhur. Akan
tetapi, ia hanya diterima jika ia kerana sebab-sebab berikut; jika terlalu
sakit, jika terpaksa jaga orang yang sakit tenat, jika terdapat ribut taufan
yang besar atau jika dalam keadaan bermusafir.
2. Berapakah jumlah jemaah yang harus ada
untuk menunaikan solat Jumaat dan adakah ia hanya bolah dilakukan di dalam
Masjid sahaja?
Menurut mazhab Syafi’i dan Hambali, jumlah jemaah terendah adalah 40, tidak
termasuk imam. Mazhab Maliki pula adalah 12, tidak termasuk imam, Bagi mazhab
Hanafi pula, jumlahnya adalah 3, tidak termasuk imam. Solat Jumaat boleh dilakukan dimana-mana, selagi mana jumlah tersebut
mencukupi.
3. Apakah keuzuran daripada
mendirikan solat jumaat?
Solat Jumaat adalah wajib bagi kaum lelaki. Bagi mereka yang
meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut dengan sengaja, hati mereka
akan ditutup oleh Allah s.w.t. Keuzuran bagi meninggalkan solat Jumaat adalah
sama seperti keuzuran yang diberikan bagi meninggalkan mana-mana ibadat wajib
yang tidak mampu dilakukan. Antaranya adalah pitam, gila, sakit terlantar
sehingga tidak mampu bangun dan tiada yang dapat membawanya ke masjid, tugas
yang terpaksa dilaksanakan yang mana ia menjaga keselamatan negara, tertahan
(samada di penjara atau di tengah jalan) dan keadaan cuaca yang menghalang sama
sekali pergi ke masjid.
Uzur yang boleh diterima oleh Syara' bagi orang lelaki Islam untuk tidak mengerjakan solat Jumaat adalah seperti berikut:
1) Dalam pelayaran dan tidak berjumpa dengan masjid
2) Sakit
3) Lelaki yang baru seminggu berkahwin dengan seorang anak dara
4) Hujan lebat atau keadaan cuaca yang amat buruk sehingga menghalang dari
pergi ke masjid
5) Tertidur
6) Pengsan
7) Gila
8) Pekerja yang mana kerjanya amat kritikal untuk keselamatan nyawa dan negara
Bagi yang nombor 8, seseorang itu perlu berusaha untuk mengerjakan solat
Jumaat, sekurang-kurangnya sekali setiap 3 Jumaat. Ini adalah kerana Rasulullah
s.a.w menyatakan dalam satu hadith baginda bahawa mereka yang meninggalkan
solat Jumaat 3 kali berturut-turut akan dikunci hati mereka.
5.
Apa yang harus dilakukan lelaki yang tidak dapat menunaikan solat Jumaat
atas sebab-sebab tertentu?
6.
Bolehkah seorang muslimah menunaikan solat Zuhur pada hari Jumaat sejurus
selepas azan berkumandang atau haruskah dia tunggu selepas selesainya Solat
Jumaat dan khutbahnya?
7.
Yang mana wajib didahulukan, mengerjakan solat Juma'at atau menguruskan
jenazah?
Solat Jumaat wajib dikerjakan dalam keadaan berjemaah dalam waktu tertentu.
Sedangkan uruskan jenazah boleh dilakukan pada bila-bila masa dan tidak perlu
terburu-buru, asal tidak dilengahkan. Maka wajib mendahulukan solat Jumaat
daripada menguruskan jenazah.
8.
Adakah dalil yang menyatakan tentang solat sunat qabliyyah dan ba'diyyah
Jumaat?
9.
Apakah tujuan azan kedua berkumandang pada solat Jumaat?
10. Apakah Shalat Jum’at
Memiliki Shalat Sunnat Qabliyah?
Tidak pernah ditetapkan bagi shalat Jum’at shalat sunnat
qabliyah tertentu. Sedangkan shalat tathawwu mutlak, maka sudah ada dalil yang
menunjukkan hal tersebut
“Barangsiapa mandi kemudian dia menghadiri shalat Jum’at, lalu mengerjakan
shalat yang telah ditetapkan baginya, selanjutnya dia diam sehingga imam
selesai dari khutbahnya dan kemudian dia mengerjakan shalat bersamanya, maka
akan diberikan ampunan baginya atas dosa antara satu jum’at itu dengan jum’at
yang lain dan ditambah tiga hari”
Dan sebuah riwayat dari Abu Dawud
“Barangsiapa mandi hari jum’at dan memakai pakaian yang terbaik serta memakai
wangi-wangian jika ia memilikinya, kemudian ia menghadiri shalat Jum’at, dan
tidak juga melangkahi leher (barisan) orang-orang, lalu dia mengerjakan shalat
yang telah ditetapkan baginya, selanjutnya diam jika imam telah keluar (menuju
ke mimbar) sampai selesai dari shalatnya, maka ia akan menjadi kaffarah baginya
atas apa yang terjadi antara hari itu dengan hari Jum’at sebelumnya”
Dia menceritakan, Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu mengatakan, “Dan ditambah
tiga hari”. Dia juga mengatakan :”Sesungguhnya (balasan) kebaikan itu sepuluh
kali lipatnya”
Shalat Sunnah Ba’diyah Jum’at
Telah disampaikan sebelumnya hadits Ibnu Umar Radhiyallahu ‘anhuma, yang di
dalamnya disebutkan : “Dan dua rakaat setelah Jum’at di rumahnya”
Dan dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, dia bercerita, Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda.
“Apabila salah seorang di antara kalian mengerjakan shalat Jum’at, maka
hendaklah dia mengerjakan shalat empat raka’at setelahnya”. Diriwayatkan oleh
Muslim.
Dan dalam sebuah riwayat disebutkan
“Barangsiapa di antara kalian akan mengerjakan shalat setelah shalat Jum’at,
maka hendaklah dia mengerjakan empat rakaat”
Sunnat shalat ini –baik dikerjakan dua rakaat ataupun empat rakaat- lebih baik
dikerjakan di rumah secara mutlak tanpa adanya pembedaan di dalam
mengerjakannya.
Jika seorang muslim masuk masjid sedang imam tengah menyampaikan khutbah
Jum’at, maka hendaklah dia tidak duduk sehingga mengerjakan shalat tahiyyatul
masjid dua rakaat seraya meringankannya. Yang demikian itu didasarkan pada
dalil berikut ini.
Dari Jabir bin Abdillah Radhiyallahu ‘anhu, ia mengatakan : “Sulaik
Al-Ghathfani pernah datang pada hari Jum’at ketika Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa sallam tengah menyampaikan khutbah, lalu dia duduk, maka beliau
berkata kepadanya : ‘Wahai Sulaik, berdiri dan kerjakanlah shalat dua raka’at
dan bersegera dalam mengerjakannya’. Kemudian beliau bersabda.
“Jika salah seorang diantara kalian datang pada hari Jum’at sedang imam tengah
berkhutbah maka hendaklah dia mengerjakan shalat dua raka’at dan hendaklah dia
bersegera dalam mengerjakan keduanya” [Diriwayatkan oleh Asy-Syaikhani]
[Disalin dari kitab Bughyatul Mutathawwi Fii Shalaatit Tathawwu, Edisi
Indonesia Meneladani Shalat-Shalat Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam,
Penulis Muhammad bin Umar bin Salim Bazmul, Penerbit Pustaka Imam Asy-Syafi’i].
sumber : Halaqah.net
Tiada ulasan:
Catat Ulasan