Soalan;
macam mana mandi hadas besar dgn betul, mudah dan mengikut sunnah nabi. Bolehkah
kita menyentuh kemaluan ketika mandi atau itu boleh membatalkan mandi kita
tadi? Saya was-was dal hal ini.
Jawapan;
Kaifiyat
mandi hadas yang sempurna dan mudah diamalkan ialah dengan mengikut cara mandi
Nabi s.a.w., antaranya yang diceritakan oleh Saidatina ‘Aisyah r.a sebagaimana
berikut;
“Adalah
Rasulullah s.a.w. apabila baginda mandi janabah, baginda mula dengan membasuh
dua tangannya. Kemudian baginda menuangkan air ke tangan kirinya dengan
menggunakan tangan kanannya, lalu (dengan tangan kiri itu) baginda membasuh
kemaluannya. Kemudian baginda mengambil wudhuk sebagaimana wudhuk untuk
mengerjakan solat. Kemudian baginda mengambil air, lalu memasukkan jari-jarinya
ke akar rambutnya hingga apabila melihat air telah membasahi seluruh (kulit
kepala dan akar-akar rambutnya), baginda mencebuk air (dan menjirus) ke
kepalanya sebanyak tiga cebukan. Kemudian baginda menyiram air ke seluruh
badannya. Kemudian baginda membasuh kedua kakinya” (HR Imam Muslim).
1. Setelah
membaca Bismillah, mulakan dengan membasuh dua tangan. Di dalam hadis yang
lain, ada dinyatakan baginda membasuh dua tangannya sebanyak dua atau tiga
kali.
2. Kemudian
basuh kemaluan dan najis di badan jika ada dengan menggunakan tangan kiri.
3. Setelah
itu ambil wudhuk sebagaimana yang biasa dilakukan.
4. Kemudian
mulakan mandian dari bahagian kepala terlebih dahulu hingga rata air di seluruh
kepala termasuk di celah-celah rambut.
5. Selesai
bahagian kepala, lakukan mandian di bahagian badan pula; dari leher ke bawah.
Sunat menjirus bahagian kanan terlebih dahulu, kemudian baru diikuti sebelah
kiri.
6. Semasa
mandi, tangan hendaklah menggosok-gosok badan terutamanya bahagian-bahagian
yang berlipat yang dikhuatiri tidak sampai air jika tidak digosok.
7. Akhiri
mandian dengan membasuh kedua kaki dan menggosok dicelah-celah jarinya.
8. Ketika
mandi itu, jangan lupa berniat di dalam hati melakukan mandi yang diwajibkan
atau berniat mandi untuk menghilangkan hadas besar dari badan.
Menyentuh
kemaluan tidaklah membatalkan mandi. Ia hanya akan membatalkan wudhuk. Semasa
mandi, jika menyentuh kemaluan itu dilakukan dengan niat/tujuan meratakan air
ke bahagian kemaluan, tidaklah perlu mengulangi wudhuk kembali selepas mandi
kerana sentuhan itu terpaksa dilakukan untuk menyempurnakan mandi wajib. Namun
jika sentuhan itu berlaku setelah bahagian kemaluan itu telah diratakan air
(semasa mandi itu) atau setelah selesai mandi, maka ketika itu barulah wajib
mengambil wudhuk kembali selepas mandi. Adapun mandi, ia tidak terjejas
semata-mata dengan menyentuh kemaluan.
Walahu
a’lam.
Rujukan
1.
al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 2/230.
Sumber
: ilmudanulamak
Tiada ulasan:
Catat Ulasan