iklan

Like Cherite Ini

Jumaat, 19 Julai 2013

Apa itu Asid Kojic dan Kesan Sampingannya?

Asid Kojic, berasal dari cendawan dan bahan-bahan tumbuhan yang lain, adalah merupakan bahan yang digunakan dalam produk kulit, muka dan badan pelembap mencerahkan / pudar, anti-penuaan krim dan losyen, krim sekitar mata, pembersih muka, pelindung matahari dan lain-lain produk penjagaan kulit. Tujuan utamanya, menurut KojicAcid.org, adalah untuk merawat hyperpigmentation, yang berlaku apabila kawasan kulit membangunkan terlalu banyak melanin. Melanin adalah bahan yang memberikan warna kulit, seperti tahi lalat, bintik umur dan freckles. Asid Kojic boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan, terutamanya bagi mereka yang mempunyai kulit sensitif.

Kerengsaan Kulit

Menurut Bahan online Risalah Data (MSDS), kesan sampingan yang biasa akibat dari penggunaan asid kojic adalah, "Boleh memudaratkan melalui penyedutan, pengambilan dan jika diserap melalui kulit. "Walau bagaimanapun, jumlah asid Kojic dalam produk penjagaan kulit biasanya tidak cukup untuk mencetuskan kerengsaan, kecuali pengguna yang mempunyai kulit sensitif terutamanya, dan beberapa produk asid Kojic mengandungi kortikosteroid topikal untuk menangani sebarang kerengsaan yang berpotensi.

Kaitan Alahan Dermatitis

Walaupun asid kojic tidak memulakan rengsaan kulit, KojicAcid.org mengatakan bahawa terdapatnya bahaya dengan terbina alahan dermatitis jika asid kojic digunakan secara berterusan. Ciri-ciri alahan dermatitis seperti timbulnya ruam merah atau lebam, gatal-gatal, sakit, lepuh dan kering, tompok merah pada kulit. Begitu juga  tindak balas yang sama seseorang mungkin dapat daripada racun ivy dan racun oak. Hentikan penggunaan jika anda ambil perhatian kesan-kesan sampingan.

Kesan-kesan sampingan yang lain

Dalam kajian semula 165 Kojic kajian keracunan asid, CosmeticsDatabase.com, yang dikendalikan oleh keuntungan Kumpulan Kerja Alam Sekitar (EWG), menyatakan bahawa beberapa kajian telah menunjukkan bahawa asid kojic boleh menyebabkan mutasi sel di dalam mamalia, tetapi ia tidak mungkin menjadi manusia karsinogen. Beberapa kajian haiwan telah menunjukkan jumlah yang tinggi asid kojic menyebabkan hati, buah pinggang, pembiakan, kesan sampingan kardiovaskular, gastrousus dan pernafasan, dan dos yang tinggi telah ditunjukkan untuk menjadi toksik kepada otak dan sistem saraf dalam kajian haiwan. Nota-nota yang EWG bahawa industri kosmetik tidak membentuk panel untuk menilai keselamatan Asid Kojic dalam manusia, dan bahawa penyelidikan lanjutan diperlukan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan