Oleh
DR. ABDUL HAYEI BIN ABDUL SUKOR (Akademi Pengajian Islam)
SOALAN: Mengapa umat Islam di Malaysia memilih mazhab Syafie, sedangkan dalam Islam ada empat mazhab yang semuanya harus diikuti. Bolehkah saya tukar mazhab saya dengan mazhab-mazhab selain Syafie atau saya terus mengikut al-Quran dan hadis tanpa terikat kepada mana-mana mazhab.
SOALAN: Mengapa umat Islam di Malaysia memilih mazhab Syafie, sedangkan dalam Islam ada empat mazhab yang semuanya harus diikuti. Bolehkah saya tukar mazhab saya dengan mazhab-mazhab selain Syafie atau saya terus mengikut al-Quran dan hadis tanpa terikat kepada mana-mana mazhab.
Dalam
sesetengah mazhab, dikatakan ada masalah yang dikatakan pelik atau ganjil,
misalnya air kencing unta suci dan boleh diminum sebagai ubat, harus makan
sesetengah haiwan yang haram dimakan menurut mazhab Syafie seperti tupai dan
lain-lain. Mengapa kita dilarang menyebar pendapat-pendapat ini. Bukankah semua
mazhab itu betul dan boleh diamalkan. - ZUMASNI, Banting, Selangor.
Jawapan:
Saya mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kerana puan menunjukkan minat
yang cukup tinggi untuk mendalami pemikiran ulama dan mazhab-mazhab fikah dalam
Islam. Justeru keterbatasan ruangan, saya hanya mampu memberi maklum balas
secara ringkas. Selebihnya puan disaran mengkaji buku-buku berkenaan sejarah
perkembangan mazhab dan fikah Islam.
Bagaimanapun
saya cuba berkongsi pendapat secara terbuka, tetapi tidak dapat memberi kata
putus dalam sesuatu isu, seperti yang dicadangkan oleh Saudara Ibn Idris dari
Kuala Lumpur dalam tulisannya dalam Utusan Melayu pada 27/8/2001. Saya
mempunyai beberapa pandangan seperti berikut:
Sebelum
tokoh-tokoh yang disebutkan, ramai juga yang disebut-sebut sebagai ahli fikah
tabi'i yang terdiri daripada tokoh-tokoh seperti Sa'id Ibn al-Musayyab
(13-94H.), Tawwus (33-106H.), `Ata (27-114H.), Ikrimah (25-105H.), dan
lain-lain yang pernah mendapat didikan daripada madrasah Al-Sahabah (sekolah
sahabat nabi). Mereka ini merupakan generasi yang menimba ilmu daripada
sumber-sumber mata air yang jernih dan paling dekat dengan sumber wahyu, iaitu
Nabi s.a.w. Bahkan sebelum tabi'in, nama-nama sahabat seperti Abu Bakar, Umar,
Uthman, Aisyah dan lain-lain juga merupakan pemimpin mazhab yang tidak boleh
dipandang remeh.
Kedua:
Imam-imam Hanafi, Syafie, Hambali dan Maliki secara khusus, tidak pernah
mengajak orang bertaklid kepada mazhab mereka, sebaliknya mengajak supaya
kembali kepada al-Quran dan hadis sahih, mereka kerap mengingatkan orang yang
berminat dengan pemikirannya supaya mengikuti hadis yang dijadikan dalil, iaitu
apabila berlaku pertentangan antara hadis dan mazhab mereka. Peringatan ini
bermakna, mereka tidak pernah mendakwa pemikiran atau mazhab mereka sebagai
kebal dan tidak mungkin berlaku silap, atau dengan kata lain mereka tidak
pernah mendakwa sebagai ma'sum (terpelihara) daripada salah silap.
Sepanjang
yang diketahui, mereka adalah mujtahid yang mencari kebenaran setakat termampu.
Jika benar dapatan yang mereka cari, mereka dijanjikan dua pahala, sebaliknya
jika salah, mereka akan diberi satu pahala. Justeru mereka sebagai mujtahid,
mereka kerap menarik balik pendapatnya, apabila ternyata kelemahan atau
didapati hadis-hadis sahih menyatakan sebaliknya.
Beberapa
pendapat
Atas
dasar ini juga kita dapati, seorang imam mazhab mempunyai beberapa pendapat
dalam satu-satu masalah. Imam Syafie sebagai contoh mempunyai dua mazhab, iaitu
qadim (lama) ketika dia menetap di Iraq dan jadid (baru) setelah dia berpindah
ke Mesir. Malah tidak ada suatu masalah fikah yang agak penting, kecuali ada
beberapa riwayat daripada imam yang berijtihad dalam masalah itu. Imam Abu
Hanifah juga dikatakan pernah menarik balik sebahagian pendapatnya beberapa
hari sebelum beliau meninggal dunia. Demikian juga dengan Umar seperti yang
dilaporkan, pernah mengeluarkan fatwa, kemudian mengeluarkan fatwa yang lain
pada tahun berikutnya.
Imam
Abu Hanifah mempunyai sahabat-sahabat yang dijadikan sebagai ahli mesyuaratnya,
mereka sering berbeza pendapat dan fatwa, kerana ada dalil yang mendorong
mereka berpegang kepadanya dan bukan dengan bertaklid kepada imam, atau mereka
berbeza pendapat, kerana berbeza muslihat yang berlaku selepas kewafatan
seseorang imam. Sesetengah penyelidik menyebutkan perbezaan seperti itu bukan
sebenarnya berbeza mazhab, tetapi berbeza zaman dan suasana. Sedang dalilnya
tetap dan tidak berubah.
Kerap
kita dapati sesetengah ulama mazhab akur kepada pendapat sahabatnya, setelah
ternyata dalil-dalil yang kuat, sebagai contoh, Imam Abu Yusuf, salah seorang
sahabat Abu Hanifah yang ulung, pernah bertemu Imam Malik tokoh mazhab dan imam
Dar al-Hijrah atau Maindah. Mereka berbincang tentang kadar gantang bagi
pengeluaran zakat dan masalah Ahbas (hartanah wakaf) dan zaklat al-khadrawat
(sayur-sayuran). Imam Malik menyatakan sebagaimana yang ditemuinya dalam hadis,
lalu Abu Yusuf menjawab: Saya tarik balik pendapat yang pernah saya fatwakan
sebelum ini, sambil menegaskan: Jika sahabat saya Abu Hanifah mengetahui hadis
ini, nescaya beliau juga turut menarik balik fatwanya.
Demikianlah
keikhlasan terhadap ilmu dan ijtihad kerana mencari kebenaran, bahkan semua
pendapat tokoh-tokoh mazhab mengakui hakikat ini. Imam-imam dan ulama mujtahid
lazimnya akur kepada hadis sahih yang ditunjuk kepada mereka, pengakuan Imam
Abu Hanifah jelas menunjukkan keikhlasan beliau, apabila menyatakan pada akhir
masalah yang diputuskan, katanya: Ini pendapat saya, jika ada pendapat lain
yang lebih baik, kita terima yang lebih baik itu.
Imam
Malik juga menyatakan pengakuan yang serupa, katanya: Saya adalah insan biasa,
pendapat saya mungkin benar dan mungkin salah. Pamerkan pendapat saya pada
al-Quran dan al-Sunah. Jika ia bertentangan, maka ambillah al-Quran dan hadis
dan tolakkan pendapat saya. Berkata al-Syafie: Jika sebuah hadis itu sahih,
padahal ia bertentangan pendapat saya, maka buangkan pendapat saya ke tepi
dinding. Sebaliknya jika hujah kelihatan jelas, ambillah hujah itu dan
anggaplah hujah itu pendapat saya juga.
Tidak
ada sebab mengapa kita tidak boleh bertukar mazhab, jika kita mempunyai
pengetahuan yang cukup tentang al-Quran dan hadis, kira-kira dapat menilai
antara mazhab yang ada, mana yang kuat dan mana yang lemah berpandukan dalil
dan pertimbangan yang ikhlas, malah kita boleh berijtihad sendiri dan
mengamalkan hasil ijtihad kita. Para imam ada membuat pengakuan bagi mazhab
masing-masing, kata mereka: Pendapat saya adalah kebenaran yang mungkin salah,
pendapat orang lain pula kesalahan yang mungkin betul. Pengakuan ini
menunjukkan tidak wajib kita mengikut mazhab-mazhab tertentu atau sesuatu
mazhab itu istimewa daripada yang lain.
Ketiga:
Sesetengah orang berpendapat, wajib bertaklid atau mengikut mana-mana imam
daripada salah seorang imam antara empat imam itu. Saya berpendapat, pendapat
ini tidak tepat. Alasan-alasan berikut boleh dikemukakan.
a.
Allah hanya mewajibkan taat kepada Allah dan rasul-Nya sahaja, tetapi tidak
mewajibkan mereka mentaati orang tertentu selain nabi, termasuklah pemimpin
mazhab. Ini kerana selain nabi, tiada yang dilindungi daripada dosa atau ma'sum
(terpelihara). Justeru, Imam Malik menyatakan: Semua orang boleh diterima atau
ditolak pendapatnya, kecuali Rasulullah s.a.w.
b.
Imam-imam atau pemimpin mazhab itu sendiri melarang orang mengikut atau
bertaklid kepada mereka secara membuta tuli. Saya fikir mereka tidak pernah
menduga pada masa hayatnya, pada suatu hari nanti pendapatnya diikuti orang
sehingga beratus-ratus juta manusia, seperti yang kita saksikan hari ini.
c.
Bertaklid kepada mana-mana mazhab atau bertaksub kepadanya adalah suatu amalan
yang bertentangan dengan yang pernah diamal oleh ulama salaf dalam beberapa
abad pertama, mereka menerima atau menolak sesuatu pendapat berpandukan hujah
dan alasan, sama ada hadis atau pendapat sahabat yang pernah menyaksi amalan
Nabi s.a.w., mereka sebagai contoh, pernah menerima pendapat Umar Ibn
al-Khattab, kemudian dalam masalah yang lain pula menerima pendapat Ali dan
menolak pendapat Umar. Hal ini tidak menjadi suatu kekurangan pada mereka.
Ini
bermakna tidak ada sekatan mazhab dalam syariat ini, asalkan kita dapat merujuk
dengan baik kepada al-Quran dan al-Sunah. Kita tidak menimbangkan kebenaran itu
kerana tokoh, tetapi tokoh itu ditimbang kerana alasan dan kebenaran pada
pihaknya. Pertimbangan dengan melihat tokoh, hanya berlaku setelah malapnya
cita-cita memperkayakan diri dengan ilmu, dengan itu tumpuan kepada ilmu sudah
begitu malap dan tidak lagi berwibawa.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0923&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm#ixzz2cu2Uygar
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan